piątek, 7 kwietnia 2017

Wszystko co powinniśmy wiedzieć o cellulicie.

Hej :) Dostajemy od Was całą masę pytań odnośnie tego czym jest cellulit, dlaczego powstaje i jak z nim walczyć. W związku z tym postanowiliśmy przygotować dla Was post, w którym znajdziecie wszystkie wyżej wymienione informacje. Wszystko będzie w jednym miejscu i zawsze będziecie mogli do tego zajrzeć. Od razu z góry zaznaczam, że pościk będzie stworzony na podstawie różnych źródeł, do których odnośniki znajdziecie na samym dole postu. Mam nadzieję, że się Wam przyda!! :) 






Cellulit, pomarańczowa skórka - jak zwał, tak zwał, wszyscy wiemy o co chodzi. Sama przez kilka ładnych lat się z nim zmagam.W czasach gimnazjum i liceum bardzo mocno zaniedbałam swoją dietę. Jadłam bardzo mało pożywnych posiłków, królowały fastfoody i słodycze. Skutki tego odczuwam do dziś. Mimo tego, że jest już dużo lepiej, nadal z nim walczę, a kwiecień zaplanowałam jako MIESIĄC WALKI Z CELLULITEM :)


No, ale dobrze koniec mojego babulenia, jedziemy :> CZYM TAK NA PRAWDĘ JEST CELLULIT?

Cellulit prawidłowo nazywany jest lipodystrofią. To defekt tkanki tłuszczowej polegający na zmianach obrzękowo - włóknisto - stwardnieniowych tkanki podskórnej. Powstaje na skutek spowolnionego krążenia krwi i limfy oraz nieprawidłowej przemiany materii w tkance tłuszczowej.  (1)

Cellulit rozwija się w kilku etapach, w okresie wielu miesięcy, a nawet lat. Pomiędzy poszczególnymi
etapami nie obserwuje się wyraźnych granic. 


JEGO EFEKTEM JEST:

- nierówna i pofałdowana powierzchnia skóry ud, bioder, kolan, pośladków, ramion i sutków
- na skórze tych partii ciała mogą być widoczne guzki i zgrubienia, czasami mogą one powodować ból
- skóra mało elastyczna i mało napięta


ETAPY POWSTAWANIA CELLULITU: (2)

- Etap 1 , oznaki cellulitu są niemal niewidoczne, występuje obrzęk wewnątrzkomórkowy, prowadzący do stopniowego uszkodzenia i rozpadu włókien kolagenowych i elastynowych, przy ucisku skóry, skóra jest mniej elastyczna, bardziej „ciastowata”. TEN ETAP BARDZO ŁATWO WYLECZYĆ.
- Etap 2, objawy cellulitu są widoczne po uciśnięciu skóry palcami, skóra jest blada, obserwuje się spadek elastyczności i wzrost „ciastowatości” , łatwiej ją ująć w fałd, tworzy się samoistnie np. podczas siedzenia. To stadium nie jest jeszcze uznawane za stadium chorobowe, ma jedynie charakter estetyczny.
- Etap 3, skóra jest nierówna, zmiany widoczne są „w spoczynku" (bez ucisku) z płytkimi zagłębieniami, wyczuwalne są bolesne zgrubienia i guzki, określane jako „skórka pomarańczowa" lub „serek wiejski”. Złogi włókien i substancji podstawowej tk. łącznej zaczynają się odkładać wokół nagromadzonych zrazików tłuszczowych powodując zwłóknienie niektórych części tk podskórnej nasilają się zaburzenia krążenia jest to początek choroby.
- Etap 4, złogi kolagenu przekształcają się w twarde guzki, które uciskają zarówno naczynia włosowate jak i włókna nerwowe, co wywołuje mniej lub bardziej silne bóle we wszystkich porach dnia lub nocy na tym etapie cellulit staje się choroba. Wyraźnie wyczuwalne guzki większych rozmiarów, skóra nierówna, pofałdowana z wyraźnymi zagłębieniami, dołkami. Obraz porównywany do materaca. 


CO SPRZYJA POWSTAWANIU CELLULITU? (3)

Trzymasz dietę, jesteś aktywna, a mimo to dręczy Cię cellulit? Spójrz niżej, lista przyczyn jest dłuuuuga i niekoniecznie związana z trzymaniem diety.

- kobiety rasy białej czy żółtej, o charakterystycznym rozkładzie tkanki tłuszczowej,
- niewydolność krążenia,
- zaburzenia hormonalne,  przewaga estrogenów przy niskim poziomie progesteronu, antykoncepcja hormonalna, HTZ
- płeć, ze względu na strukturę tkanki tłuszczowej oraz tkanki łącznej, kobiety są bardziej predysponowane do rozwoju cellulitu,
- podłoże genetyczne - stwierdzono, że nasilenie cellulitu, podobnie jak budowa ciała, jest często zbliżone u kobiet należących do tej samej rodziny,
- wiek, pojawianie się cellulitu u kobiet rozpoczyna się po okresie pokwitania, a zjawisko to jest częścią procesów anatomicznych i fizjologicznych zachodzących pod wpływem czynników hormonalnych,
- zbyt wysoki poziom tkanki tłuszczowej, otyłość
- zaburzenia w funkcjonowaniu układu limfatycznego,
- siedzący lub stojący tryb życia,
- brak ruchu,
- stres,
- używki,
- chodzenie na wysokich obcasach,
- długotrwałe, gorące kąpiele,
- nieprawidłowa dieta czyli: duża zawartość tłuszczów, węglowodanów, nadmiar soli,  dieta hipoproteinowa, hipowitaminowa i uboga w błonnik, duża ilość w diecie produktów konserwowanych, peklowanych, wędzonych, smażonych.


RODZAJE CELLULITU:(4)

Najczęściej spotykamy się z rozróżnieniem cellulitu wodnego i tłuszczowego. Niemniej jednak warto wiedzieć, iż istnieje także podział na cellulit twardy, wiotki i obrzękowy.

- WODNY, inaczej zwany obrzękowym, najczęściej pojawia się u nastolatek lub kobiet do 25 roku życia. Zazwyczaj ma lżejszy przebieg niż cellulit tłuszczowy. Jest także mniej widoczny. Jest on efektem różnych zaburzeń hormonalnych, oraz zaburzeń związanych z krążeniem limfy i krwi. Zaburzenia hormonalne powodują, że woda i tłuszcz, odkładający się w organizmie nie zostaje z niego usunięty.
- TŁUSZCZOWY, ten rodzaj cellulitu towarzyszy zwykle nadwadze i dotyka kobiety stosujące kurację odchudzającą, którym towarzyszy efekt jojo. Najważniejszą przyczyną jego powstawania jest odkładanie się w tkankach i skórze kwasów tłuszczowych, z których tworzą się trójglicerydy. Organizm ma problem z ich wydaleniem i pojawiają się grudki i bruzdy. Cechą charakterystyczna jest ból powstający przy ściskaniu skóry. ten typ cellulitu jest bardzo trudny do leczenia.


CELLULIT TO NIE TO SAMO CO CELLULITIS. Bardzo często oba te pojęcia są ze sobą mylone. Cellulitis to poważne schorzenie występujące głównie w okolicy kończyn dolnych, zwłaszcza na podudziach. To choroba przebiegająca ze stanem zapalnym skóry i tkanki podskórnej z możliwością zajęcia mięśni, powięzi i ścięgien. Chora skóra jest mocno zaczerwieniona, obrzęknięta, gorąca w dotyku i bardzo bolesna. Zazwyczaj towarzyszy mu miejscowe uogólnione powiększenie węzłów chłonnych.



A TERAZ UWAGA! : )

JAK WALCZYĆ Z CELLULITEM?

Chcesz mieć taką pupę?


(E.Chodakowska)



(M.Bodalska)


- pierwsze i najważniejsze, w walce z cellulitem musisz być systematyczna
- pij duże ilości wody, pomoże wypłukać z organizmu toksyny
- wspomagaj się zielona herbata, pokrzywą, zwłaszcza pokrzywa działa moczopędnie
- postaraj się wyeliminować papierosy lub alkohol
- ogranicz potrawy tłuste i ostre, sprzyjają gromadzeniu się wody
- ogranicz spożywanie soli, może powodować obrzęki
- wybieraj produkty lekkostrawne i podkręcające metabolizm
- zadbaj o bogate źródła potasu (ziemniaki, sałatę, pomidory), działają przeciwobrzekowo
- jedz warzywa i owoce
- wzbogać dietę o witaminę B 
- jedz potrawy bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, omega-6 i omega-9. poprawią metabolizm tkanek zaatakowanych przez cellulit
- prowadź aktywny tryb życia, ćwicz minimum 3 razy w tygodniu, max 5-6
- w razie potrzeby skonsultuj się z lekarzem i zrób podstawowe badania

DODATKOWO:
- wykonuj regularnie peeling kawowy, dla mnie nieoceniony i najlepszy! 
sklepowe nie mogą się z nim nawet równać
- możesz wykonywać masaże szorstką gąbką/ rękawicą lub bańką chińską (tanie. a dobre :) )


Co do masażu bańką chińską, stosowałam około miesiąca i było widać wyraźny efekt. Niestety któregoś dnia zrobiłam go zbyt mocno i popękały mi naczynka. Od tamtego czasu nie wykonuję tego typu zabiegów sama. Niemniej jednak wiem, że przynosi on fantastyczne efekty. Wszystkie moje znajome były bardzo zadowolone. Jeśli macie możliwość skorzystajcie z usług profesjonalisty. Ja mimo tego, że miałam instruktaż u znajomej fizjoterapeutki, wykonałam pewnego dnia źle masaż i popękane naczynka mam do dziś.


Jak wykonać peeling kawowy?

Bazą do każdego peelingu jest kawa mielona, uprzednio zaparzona. Do miseczki należy wsypać około pół szklanki kawy, zalać ją wrzątkiem tuż powyżej poziomu kawy, odczekać około 10 minut, a następnie odlać ewentualny nadmiar wody i gotowe! Do tak przygotowanej papki kawowej, można dodawać różne dodatki, np. bezzapachowy żel pod prysznic, ulubione olejki eteryczne, cynamon, imbir, sól morską, oliwkę dla dzieci lub oliwę z oliwek. Peeling stosujemy pod prysznicem, masując nim ciało okrężnymi ruchami przez kilka minut, najlepiej raz-dwa razy w tygodniu. Aby wzmocnić antycellulitowe działanie kawy, papkę można przetrzymać nieco dłużej w miejscach dotkniętych cellulitem, owijając je folią spożywczą na około 20 minut. Następnie spłukać i umyć ciało. Ten domowy zabieg należy powtarzać co najmniej dwa razy tygodniu.

Co daje nam peeling kawowy?

- pomaga złuszczyć naskórek
- wygładza skórę i ujędrnia ją
- stymuluje krążenie krwi
- poprawia koloryt skóry
- pięknie pachnie, pobudza i poprawia samopoczucie




Jakie ćwiczenia wzmocnią Twoje mięśnie i ujędrnią skórę?

- ćwiczenia aerobowe, np. marsz, pływanie, bieganie, orbitrek, jazda na rowerze, rolki, aerobik, skakanka - pomogą spalić odkładającą się tkankę tłuszczową i pobudzą krążenie krwi, pomogą wydalić z naszego organizmu toksyny, pobudzą układ limfatyczny
- oprócz aerobów powinniśmy skupić się na ćwiczeniach angażujących brzuch, nogi i pośladki
- wykonuj różne kombinacje brzuszków, jeśli to możliwe dodaj do nich obciążenie, przykładowy zestaw na brzuszek z obciążeniem znajdziesz w linku poniżej, możesz wykorzystać butelki z wodą





- nie bój się przysiadów! :) nawet z obciążeniem nie sprawią, że Twoje nogi staną się jak u kulturysty - przysiady pięknie wzmocnią Twoje mięśnie, ujędrnią skórę i wymodelują nogi. Tutaj także nie bój się dodać chociaż drobnego obciążenia.
Poniższe zdjęcia ściągnięte zostały z Internetu, po uprzednim wpisaniu w Google "przysiady z hantlami" :) Także znajdziecie tam jeszcze więcej propozycji. A na youtube znajdują się filmiki instruktażowe.







- wykroki, zakroki itp


- wypychania bioder
- martwy ciąg z hantlami


- dodatkowo






PRZYKŁADOWE ZESTAWY  Z YOUTUBE, KTÓRE POMOGĄ CI ZWALCZYĆ CELLULIT.
(WYKONASZ JE W DOMU!)














TO CO? WALCZYMY?! :)

Jeśli macie jakieś sprawdzone sposoby na cellulit lub jakieś fajne zestawy ćwiczeń, koniecznie dajcie znać :) Widzimy się w komentarzach, buziaki! :) :*



(1) Zegarska B., Woźniak M., Juhnke A., Kaczmarek‑Skamira E., Dzierżanowski M.: Cellulit (II). Nazewnictwo, definicja, związek występowania z wiekiem, płcią i budową ciała. Derm Estet. 2011, 1 (72), 29–31.
(2) Martini M.C., Placek W.: Kosmetologia i farmakologia skóry. PZWL, Warszawa 2007, 300–308.
(3) Woźniak M., Zegarska B., Kaczmarek‑Skamira E., Śliwińska J., Zegarski T.: Cellulit (III). Patogeneza. Derm Estet. 2011, 3 (74), 148–150
(4) https://zwalcz-cellulit.com/rodzaje-cellulitu/

3 komentarze:

  1. Świetne rady i ćwiczenia. Ostatnio rozglądałam się za nowy ćwiczeniami, a tu już nie muszę szukać :)
    Kochani moglibyście kliknąć w linki w najnowszym poście? Będę bardzo wdzięczna ♥
    http://m-grabowska.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetne porady :) Ja muszę się za siebie, wziąść :)

    OdpowiedzUsuń
  3. świetny post, dla mnie najtrudniej byłoby ograniczyć ostre jedzenie :)
    zapraszamy w wolnej chwili :)

    OdpowiedzUsuń